vineri, 27 martie 2015

Sistemul paralel există şi funcţionează!!!

Probabil cea mai mare frică care menţine active actualele sisteme învechite fie ele sociale administrative sau educaţionale este frica de a nu reuşi. Frica de a nu te putea angaja. Întreaga construcţie actuală se bazează exclusiv pe ”hârtia potrivită”. Când spun hârtia potrivită mă refer la diplome, avize, atestări sau orice fel de înscrisuri care poartă un gir al unei terţe autorităţi şi care confirmă că posesorul respectivului înscris are cunoştinţe/abilităţi  într-o anumită arie de expertiză.


Conform actualei legislaţii în principiu degeaba sunt tâmplar priceput care am ”furat” meseria de la tatăl meu, căci nu mă voi putea angaja decât dacă am hârtia potrivită. Hârtia se obţine în urma unui curs care cel mai probabil va fi mult inferior cunoştinţelor şi abilităţilor pe care le am deja. Nu are rost să mai continui acest exerciţiu imaginat, sunt convins că ai înţeles deja la ce mă refer.


Nu este desigur singura sincopă pe care antreprenorii şi în genere oamenii care acţionează, o reclamă când se referă la sistemele actuale. Spre exemplu în spaţiul celor care caută alternative la învăţământul de stat cea mai mare teamă este aceea că în viitor copilul care nu a urmat cursul tradiţional, nu se va putea încadra în societate. Această teamă provine din faptul că angajările se pot face doar pe baza hârtiilor, a dovezilor de absolvire şi nu a cunoştinţelor sau abilităţilor dobândite.


Argumentaţia pro sau contra sistemelor actuale durează de mult inclusiv în spaţiul virtual şi pare interminabilă. Dar nu despre asta vreau să-ţi vorbesc astăzi. Sitemul supradezvoltat bazat pe hârtii aşa cum îl cunoaştem noi astăzi are în spate un concept mult mai adânc: El se numeşte ”Autoritate” Se presupune că diploma reflectă capacitatea ta de autoritate pe un domeniu dat. Doar că autoritatea se poate ”construi” în două feluri.



Autoritatea este întocmai factorul de bază pe care facem orice alegere care implică un produs sau serviciu. Cine este persoana care îmi recomandă? Ce o califică în poziţia de expert? Cum pot fi sigur că urmând sfaturile unui expert nu o dau în bară? Această nevoie este umplută de atestări, certificări, autorizări. Există o goană după: Mai repede , mai ieftin, mai mult. Se pare că hârtiile au devenit deja un scop în sine, trecând peste abilităţile propriu-zise. Am ajuns în situaţia în care avem organisme care verifică hârtiile, după care emit o altă hârtie, care atestă că aveai hârtia potrivită :)


Autoritatea mai poate fi construită pe baza recunoaşterii celor din jur. Pe măsură ce devin mai bun şi am mai mulţi clienţi, devin mai recunoscut în piaţă ca expert. La un moment dat oamenii mă vor căuta pentru că văd în mine un expert indiferent de hârtiile pe care le am sau nu le am. Acest sistem funcţionează cu succes în paralel cu cel al hârtiilor doar că uneori nu avem ochi să îl vedem.

În principiu când devin foarte bun la ceva, şi devin atât de căutat încât nu mai fac faţă, este timpul să antrenez pe altcineva care să poată face ceea ce fac eu, la fel de bine. Nu mai câştig din serviciul propriuzis ci din training-ul pe care îl ofer. Antrenez oamenii să facă ce făceam eu, iar pe clienţii care mă caută pentru conceptul şi brandul personal construit în timp îi voi direcţiona către cei pe care i-am antrenat. Doar că în timp făcând asta mereu şi mereu, devin bun în a-i antrena pe alţii. Aşa că încep să-i învăţ cum să antreneze ei pe alţii la rândul lor.


Este o schemă pe nivele şi funcţionează în multe domenii. Cel mai des întâlnită la noi în ţară este în MLM-uri, dar nu numai. În acest caz ceea ce se întâmplă este că însuşi creatorul sistemului devine autoritatea. Eu certific că persoana antrenată de mine este expertă. Şi eu ca şi valoare recunoscută în piaţă nu mai am nevoie la rândul meu de nici o certificare. De fapt certificarea mea este tocmai numărul mare de clienţi care mi-au acordat încrederea lor. Dacă 1000 de oameni au cumpărat un serviciu trebuie să fie bun. Dacă 100.000 au cumpărat acel serviciu nu mai am dubii sau temeri că mă voi păcăli.

Personal cred că balanţa înclină din ce în ce mai mult spre autoritatea construită pe experienţă şi iese din ce în ce mai mult din sfera ”atestatelor” şi a hârtiilor.  Patronii angeajează totuşi pe bază de experienţă şi nu pe bază de diplomă. 

Mă uit de exemplu la Lorand Soares Szasz care este prima persoană pe care am auzit-o să recunoască cu subiect şi predicat că nu are studii superioare. Şi-a construit un sistem personal, a câştigat recunoaştere şi nu a avut nici o hârtie care să ”ateste” că ştie ce face. Lorand este deja o autoritate în domeniul de marketing şi antreprenoriat. 

Mă uit la acest etern război cu administraţia ”învechită” şi birocraţia. Este total lipsit de sens. Oricine îşi poate crea propriul sistem de autoritate pe care o poate da mai departe după regulile personale. Nu spun că este uşor, dar spun că alţii au făcut-o deja şi funcţionează. Dacă şi se pare că sistemul este nedrept, că cere diplome, hârtii şi atestate ce te opreşte să îţi creezi propriul sistem de valori? În care tu să fii autoritatea care certifică?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu