marți, 20 august 2013

Libertatea pe care o urâm

-Mami, noi suntem fericiţi?
-Da puiule! Suntem fericiţi! Dar Tu  simţi asta?
- Da mami, pot să o simt.
-Atunci de ce mă întrebi?
-Parcă uneori nu sunt sigur... văd lucruri în jurul meu
-Unele lucruri se întâmplă în jurul tău, doar pentru ca să ştii cum TU nu eşti.Dacă ceva neplăcut se-ntâmplă în jurul tău, este ca să înţelegi că TU nu eşti aşa. Dar la ce te gândeşti mai exact puiule?
-Mami, acei oameni care strigă după noi de m-ănspăimântă... cine sunt ei?
-Aceia sunt "strigătorii" şi ne ferim de ei pentru că nu ne plac.
- Mami, dar acei oameni care fluieră după noi cine sunt?
-Aceia sunt "fluierătorii" şi ne ferim de ei pentru că nu ne plac.
- Mami, dar de ce fugim noi de "fluierători" ?
- Aşa e jocul nostru puiule! Să fugim de "fluierători" , pentru că nu ne plac.
-Mami, dar când spui că nu ne plac, spui că "nouă nu ne plac' sau "noi nu-i placem pe ei" ?
- Nici noi nu-i placem nici ei nu ne plac pe noi.
 -Dar dacă nu fugim de "fluierători" şi ei ne prind, ce se întâmplă?
- Scriu nişte hârtii, apoi ne iau banii, apoi ne lovesc...
-Dar de ne ce fac ei lucrurile astea?
-Pentru că vor ceva de la noi.Ceva ce ei nu au.
-Bine dar de ce nu le dăm ceea ce vor , să ne lase-n pace?
-Pentru că ceea ce vor ei nu le putem Noi da!
-Dar ce vor ei de la noi , ce nu le putem da, dar totuşi noi avem???
-Libertatea puiule! Libertatea!
- Dar de ce nu au ei libertate?
-Pentru că apără un sistem.Pentru că sistemul le spune ce să facă.
-Deci ei nu sunt răi mami?
-Nu puiule, ei doar fac ce le spune sistemul.
-Dar de ce apără ei sistemul, dacă sistemul îi face răi?
- Pentru că asta au ales Ei puiule.
-Şi noi de ce avem Libertatea şi nu apărăm sistemul?
- Pentru că asta este alegerea noastră!
- Dar de ce ne spun ei "ţigani" mami?
- Din acelaşi motiv pentru care noi le spunem "strigători şi fluierători" . Sunt doar cuvinte ca noi să nu ne încurcăm, ca noi să ştim mereu cine sunt ei dar mai ales cine suntem NOI.
- Mami, dar am auzit cum un "strigător" povestea unui  "fluierător" că aceia nu sunt oameni, şi se referea la noi. Ce suntem noi mami?
-Suntem tot oameni doar că ei nu văd.
-  Dar de ce nu văd ei că suntem oameni, mami?
-Pentru că i-a orbit sistemul!
-Dar de ce se întâmplă toate astea mami?
-Pentru că acesta este jocul care l-am ales, pentru ca data viitoare când noi vom fi fluierători iar ei vor fi ţigani noi să ştim! Pentru ca noi să ne transformăm din "fluierători" în "îngăduitori".
- Mami, dar ne vom aminti noi data viitoare acest joc ?
- Nimeni nu îşi aminteşte decât jocul prezent.
- Şi atunci cum vom ştii noi să devenim îngăduitori?
- Nu vom şti, dar putem alege asta deja de-acum, pentru că acum ştim!

Toate constituţiile prevăd dreptul la liberă circulaţie şi dreptul la liberă exprimare. Pe aceste drepturi am construit apoi limitările...dacă ai paşaport, dacă ţara te primeşte, dacă ai drept de muncă, dacă ai rezidenţă, dacă, dacă...dacă...În afară de toţi aceşti "dacă" aveţi dreptul să circulaţi liberi oriunde! Mă-ntreb de ce am formulat toate constituţiile pe dos, ca să fim confuzi cu totul... De ce spunem : Garantează dreptul la liberă circulaţie dacă respectă paragrafele a,b,c... De ce nu am spus: Nu garantează dreptul la libera circulaţie decât dacă, a. b. c. ? Era mai evidentă condiţionarea.

Într-o incursiune interioară am încercat să descopăr ce anume mă deranjează pe mine la ţigani, şi am ajuns la concluzia că ma deranjează libertatea lor. Faptul că îşi permit să încalce toate regulile care eu le respect, faptul că sistemul nu le poate face mai nimic. Strigătul pe stradă când toată lumea tace este un semn de agresivitate într-adevăr. Este libertatea care şi-o permit ei într-un sistem care nu le poate interzice asta.  De ce mă simt agresat de prezenţa ţiganilor? De simpla lor prezenţă? Pentru că nu respectă regulile care eu le respect.  Aş vrea ca cineva să-i oblige, să-i forţeze, să-i constrângă să facă la fel cu noi! Să respecte, să se supună, să nu mai văd această revoltă, această nesupunere în faţa mea! Să nu mai văd că se poate!

De ce trebuie ca toată Europa să dea legi îndreptate direct împotriva unei etnii? Sunt ţări cu democraţii vechi, încercate. Au deja legi pentru toate situaţiile. Orice om poate fi încătuşsat dacă fură, campează ilegal, agresează pe stradă, orice cetăţean al ţării respective la fel cu orice turist şi în aceiaşi măsură cu un ţigan care nu respectă legile respective. Nu mai trebuie nimic în plus! Avem deja toate legile necesare pentru a priva de libertate orice persoană nu se supune sistemului. De ce mai construiesc bătrânele democraţii legi îndreptate împotriva unor minoriti?

Pentru că nici un sistem nu te poate obliga să faci ceva! El poate spune în lege că este "obligatoriu" dar nu te poate obliga. Sistemul te poate amenda , te poate priva de libertate, dar nu te poate obliga pentru că în orice moment tu poţi alege altceva. Dacă toate legile care încep cu "este obligatoriu ca toţi cetăţenii să....." obligau cu-adevărat, atunci nu mai aveam nici un infractor. Pentru că toţi erau obligaţi să facă cum trebuie. Dar faptul că închisorile sunt pline, ne arată că nu au reuşit să oblige... ci doar să pretindă că obligă.

Î-mi vine să râd cân citesc cât de mult încearcă autorităţile să integreze ţiganii. Le-au făcut case, şi aşezări prorpii şi i-au trimis la şcoală. Într-o lună ţiganii au vândut ce se putea vinde, au băut banii, au chefuit, au pus ce a rămas pe foc şi au plecat la drum.Un bun prilej pentru sistem să arate cu degetul: v-am spus! nu vor! noi vrem... Ce logică are să obligi o populaţie nomadă să stea locului??? Este la fel de ilogic ca şi când ai încerca să-i faci nomazi şi să-i trimiţi pe drumuri pe toţi cei care au o viaţă într-un cămin stabil. Este clar că un asemenea procedeu va da greş! La fel cum scriam în alte postări...nici o lege nu ajută la nimic oricât de frumoasă ar fi dacă nu pleacă de la o nevoie! O nevoie reală! A ascultat cineva vreodată cu-adevărat nevoile unui popor nomad???  Dacă se dorea includerea în sistemul de învăţământ a copiilor de rromi poate că o lege care să permită accesul şi continuarea studiilor la şcoli diferite pe parcurs ce ei se mută, printr-o procedură simplă (a-ţi văzut vreodată proceduri simple în sistem?) poate era ceva mai aproape de nevoia acestor minorităţi.  Cred că se pot găsii soluţii dacă pleci de la nevoi, dar să obligi să se stabilească într-un loc o comunitate nomadă....

Vă rog înţelegeţi că agresiunea este de ambele părţi. Ambele tabere îşi aruncă pietre. Ei vă urăsc pe voi la fel de tare cum şi voi ...... iertaţi greşiţilor voştrii.


Cel mai mult mi-aş dori să se înţeleagă clar că am încercat doar să disec dedesubturile unui conflict mocnit, am dorit să adaug o nouă faţetă de gândire a acestei probleme şi nu să legitimez cumva acţiunile ilegale ale unor asemenea tabere.
Am încercat să vă instig la gândire arătându-vă un alt unghi.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu