vineri, 2 august 2013

Păcăleala banilor câștigați pe internet

Curiozitatea

Mereu am fost curios ce pot să-ţi dea de lucru toate acele "saituri" căci cele mai multe nu au nici o entitate în spate  vreo firmă, tot ceea ce poţi găsi despre ei fiind doar saitul respectiv. "Mirosind" că ceva din spatele acestor saituri nu ar fi pe gustul meu, impulsul de a nu da click-ul necesar şi  adresa de e-mail personală a fost mai mare decât curiozitatea de a afla ce se află în spatele acestor saituri care promit bani mulţi doar stând acasă şi clickuind internetul. Întrebarea şi curiozitatea mea erau reale şi cum se zice, "caută şi vei găsi" , întâmplător sau nu, din click în click am ajuns la o pagină de web care dezvăluia mai mult decât altele în ce consta miraculoasa muncă. Şi să vedem cam ce "sarcini de serviciu" ar putea primi o persoană care se hotăreşte să facă "bani pe internet"...
- Să-şi creeze useri pe diferite saituri şi forumuri care-i sunt indicate pe e-mail
- Să posteze comentarii despre anumite produse sau branduri pe saiturile care-i sunt indicate
- Să navigheze şi să click-uiască, deci să facă trafic cât mai mare, pe saiturile, forumurile sau grupurile indicate
- Să promoveze pe pagina personală de facebook , produsele, brandurile sau saiturile indicate
 Cred că e destul pentru cei ce vor să se trezească şi deasemenea pentru toţi cei care consideră internetul ca fiind o sursă de informare credibilă cu valoare absolută. Dealtfel, ceea ce bănuiam deja de mult mi s-a confirmat astfel şi mie.

Revelaţia

Personal am trei hobby-uri tehnice care presupun echipamente specifice. Am putut astfel să observ că mereu este un război "nevăzut" pe internet care impune anumite branduri. Comentariile la anumite produse păreau astfel suspecte uneori până la falsitate totală. Mereu am bănuit că cineva "plantează" acolo cu un scop, pentru că multe din acele comentarii fac oarecum o notă discordantă faţă de restul. De altfel, odată ce ai înţeles jocul nu e greu să observi comentatorii de meserie. Ca şi în orice alt business cu cât "rulajul" e mai mare cu atât câştigurile sunt mai mari. Şi desigur pasionaţii au descoperit imediat metodele care dau rezultatele cele mai bune, dezvoltând astfel un tipar care e simplu de aplicat şi de repetat suficient de des încât să genereze câştigurile dorite. Din capul locului vreau să risipesc tuturor bănuiala că aş avea ceva împotriva celor care şi-au dezvoltat o afacere care se bazează pe aceste mecanisme. Pentru că mi-am propus să demasc ego-ul, să îmi aduc aportul personal la trezire, pentru că am pornit acest blog pentru a demasca tiparul, o să rămân în continuare pe aceiaşi "melodie". Ceea ce vreau să atrag atenţia cu această postare esta faptul că foarte multe comentarii de pe saituri, bloguri, facebook sunt postate de către entităţi plătite pentru asta, de oameni care au sute sau poate mii de conturi create şi au făcut din asta o profesie. Este meseria lor. Dacă înainte de a cumpăra un produs v-aţi facut obiceiul de a verifica pe internet "ce mai spune lumea" e bine să fiţi conştienţi şi de acest aspect. E bine să înţelegeţi că uneori lauda sau denigrarea unui produs pe forumuri este făcută de nişte profesionişti care au fost platiţi pentru asta.

Implicaţiile

Odată demascat mecanismul, implicaţiile sunt deja clare. Această practică duce spre promovarea anumitor produse, saituri, magazine virtuale, generare de trafic mare, manipularea şi formarea de opinii , curente şi clişee care avantajează anumite branduri. Dar mai sunt şi alte implicaţii mai puţin evidente. Ca să aibă cât mai multe spaţii de postat reclamele şi link-urile lăudate, cei care trăiesc din asta crează o mulţime de bloguri, saituri şi grupuri care sunt artificiale, în sensul că au ca unic scop adunarea la un loc a acelor persoane cărora li se adresează produsele vândute. Marele sait de căutare ne pune la îndemână toate uneltele necesare pentru a face asta profesionist. Cu câteva unelte pot afla care sunt cuvintele cheie cele mai căutate care au legătură cu produsele care se doresc a fi promovate. Apoi creez bloguri, saituri sau forumuri exact pe aceste teme care vor aduna la un loc marea majoritate a persoanelor care au căutari pe acea temă şi care vor crede că au nimerit într-un loc în care se dezbate exact ce-i interesează, fără să banuiască deloc capcana. Bineînţeles ca urmează grupurile şi paginile de facebook cu aceiaşi denumire şi tematică cu a blogurilor/ saiturilor / forumurilor .  Rezultatul final ar fi o scădere drastică a şanselor de a găsi o parere reală a unui utilizator real cu referire la .Mai ales că autocompletarea care ţi-o propune motorul de căutare în momentul în care începi să tastezi te împinge tocmai spre cele mai folosite cuvinte cheie. Având în vedere că sunt firme, entităţi şi persoane specializate care nu fac altceva decât generează trafic pentru saiturile pe care le promovează, pentru ca ele să ajungă cele mai relevante returnări de rezultat pe un cuvânt cheie dat, e limpede deja că tot lanţul e de fapt controlat şi ma direcţionează spre o direcţie anume. În fine nu vreau să mai detaliez şi mai adânc sistemul prin care se petrece asta, am dat doar nişte explicaţii minimale necesare pentru ca cititorul să-mi înţeleagă raţionamentul. Cei care doresc să afle mai multe, e plin internetul de astfel de specificaţii, e suficient să cauţi ca să găseşti.

Deasemenea cum scriam şi ieri, facebook-ul a devenit un mare EGO! Întocmai ca într-un mare EGO unde fiecare gând are viaţa sa proprie alimentată de atenţia care-i este acordată , fiecare postare tânjeşte după atenţie.Fiecare postator aşteaptă atenţia EGO-ului ca să poată să crească. Şi-asemenea gândurilor multe, haotice şi fără rost care ne zboară prin minte până ajungem să nu mai putem să ne auzim inimile, asemenea lor, şi facebook-ul abundă de multitudine de postări reluate, preluate şi share-uite la nesfârşit, într-un haos ameţitor din care greu mai putem selecta ceea ce contează. A devenit la fel de greu să găseşti pe FB în particular şi pe internet în general o informaţie care contează, ca şi când ai încerca să găseşti gândul bun printre gândurile tale. Până la urmă, aşa şi trebuie să fie... căci ce este el altceva decât suma gândurilor noastre? De fapt tot internetul este un mare EGO creat după chipul şi asemănarea noastră.

Păcăleala

Ce mi-a atras pofta de disecţie şi ce m-a instigat mai mult la gândire pe această temă a fost capcana prin care se generează păcăleala. Şi nu mă refer aici la vreo păcăleală care ar face-o cei care trăiesc din asta. Fiecare are dreptul să traiască şi să câştige din ceea ce ştie să facă mai bine. Mă refer la păcăleala CEA MARE. La adormirea atenţiei , a vigilenţei, a gândirii spre căderea în tipar. Internetul mi se pare cea mai de preţ unealtă care vine în sprijinul trezirii, în sprijinul evoluţiei personale prin faptul că nu există (deocamdată) capacitatea totală de a fi verificat, cenzurat sau montat pe o grilă fixa ca şi bătrânul televizor. Astfel el oferă supapa necesară celor care au căutări, supapa prin care poţi găsi răspunsuri dincolo de cele care ţi se bagă pe gât cu forţa. Această unealtă este văzuta astfel de mulţi  utilizatori şi astfel a aparut tiparul, clişeul cum că internetul este o sursă credibilă de informaţii. Dar readuc în atenţie că una din caracteristicile clişeului este simplificarea unei situaţii complexe aşa cum este descris în această postare.Internetul în totalitatea lui nu este o sursă credibilă de informaţii. Unele saituri, bloguri,etc, de pe internet pot fi o sursă credibilă de informaţii. Astfel prin acest joc, servim multe informaţii de pe net fără să le mai trecem prin filtrul gândirii, fără analiza adecvată. Şi inghiţim găluşca.... Păcăleala mare este ca am intrat în acelaşi joc în care promovăm mereu aceleași branduri şi produse care le urîm.Aceleaşi corporaţii capitaliste ajung pe toate saiturile postate chiar de către noi. Şi astfel ajungem ca în comunităţile în care se dezbat cum se fac casele gratis, să promovăm materiale de construcţii, pe saiturile de gătit vegetariene  promovăm produse din market, şamd. Ne învârtim în acelaşi cerc. Am simţit că ceva este putred în sistem aşa cum este el acum, căutăm soluţii noi dar susţinem aceiaşi păcăleală în numele banilor. 

Soluţia

Vestea bună este că toate acestea sunt uşor de văzut, de descoperit. Cum? Prin gândire şi analiză proprie. Nimic nou sub soare....aceleaşi reguli peste tot. Nu gândeşti, treci pe pilot automat. Acolo primeşti comenzile de la pilot. De ce aţi crezut că internetul este altfel? Nu poate fi altfel decât creatorii lui. Înţelegeţi că este creaţia noastră. Cel mai uşor este de observat tiparul. Pentru că totul este automatizat pentru a fi cât mai productiv, comentariile, blogurile, paginile - respectă nişte tipare. În momentul în care gândeşti începi să le observi şi deja este destul. Dacă ai observat tiparul vei ştii care e pasul următor. Sunt mai multe metode prin care se poate ocolii capcana. De exemplu toate saiturile care plătesc promovare sunt împinse în faţă pe motoarele de căutare. Bătălia este pentru primele două pagini, căci s-a constatat că utilizatorii nu trec de primele două pagini la rezultatele returnate căutarii care au facut-o. Poate ar fi o bună idee să mai citiţi şi rezultatele de pe la paginile 10 încolo. E adevătat că acolo nu mai sunt atât de relevante pentru că nimeni nu se mai ingrijeşte să optimizeze căutarea pentru cei care nu fac parte din joc.

Ar mai fi multe, multe, multe de spus pe acest subiect, dar mi-e că o fac degeaba. Mai degrabă vă INSTIG LA GÂNDIRE şi vă provoc să găsiţi singuri metodele prin care puteţi scăpa de capcanele internetului.

P.S. pentru doritorii de detalii, găsiţi aici o listă cu tehnici de manipulare pe forumuri...
Sau o simplă căutare după topicul "tehnici de manipulare pe internet" poate face puţină lumină.

3 comentarii:

  1. Foarte pertinent articolul si foarte adevarat. Am renuntat in ultimul an la facultatea de info tocmai pentru ca tot ce invatasem ma ducea pe directia asta.... Sau facut bannere. Poate multi sunt fericiti sa faca reclama la corporatii i branduri care sunt doar pe profit, eu unul sunt dezgustat de ce se intampla. Am cap si nu vreau sa il irosesc pe asemenea tampenii. Din pacate 95℅ din utilizatori inghit tot ce vad pe net si sunt prea multi care dau click pe bannerele cu castiguri de milioane de euro. Sansa de a iesi nu avem.... Si spun asta ca ma uit acum la generatia 2000 si sunt total conectati. Conectati pe pilot automat dupa cum ai precizat. Dau log in si de acolo.... Banner banne, clik clik. E trist ca in loc sa citim pe wiki, intram pe 9gag. In loc sa iesim afara sa facem curat in spatele blocului stam in casa si dam like. E trist ca desi internetul dvine o mare retea sociala, noi devenim niste zombi care nici nu stim cum sa dam buna ziua. E trist ca limba romana e masacrata cu texte ke faaki, pooop dulshe la fatha dragootza. Ceva nu se prscurteaza cv si maine nu e mn... Sunt multe de zis dar as fi considerat bulangiu daca arat lumii ce probleme au

    RăspundețiȘtergere
  2. Textul e indecent de agramat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu toate astea mesajul poate fi înțeles pentru cei care au căutări în acest sens. Pentru cei care nu sunt interesați de subiect sau nu găsesc nici un răspuns la căutările lor, oricum postarea nu are valoare, agramată sau nu. Sper ca odată cu trecerea timpului să rezolv și problemele gramaticale. Mulțumesc de trecere și de interes.

      Ștergere