marți, 30 iulie 2013

Totul e sub control !

Zilele trecute citeam un titlu din presă care m-a pus pe gânduri. Şi pentru că am mai scris despre capcana cuvintelor şi capcana expresiilor, m-am gândit că ar fi o idee bună ca de câte ori văd jocul de idei ascuns în spatele conceptelor să îl dezvălui şi pe blog. Până la urmă dacă sunt atâţia care mestecă în minţile oamenilor cu concepte de ce să nu fie cineva care să le şi descâlcească? Şi nu e vorba doar de titluri, pentru că acele titluri dezvăluie de multe ori concepte care se vehiculează în lumea politică, dezvăluie capcana în care am căzut cu toţii şi din care nu mai putem distinge păcăleala care ne-o servim singuri de-acum..Prima dată când am căzut în capcană, ne-a surprins şocul durerii şi am răcnit din toate puterile. Dar nu ne-a auzit nimeni. Mai bine zis ne-a auzit dar nu ne-a băgat în seamă. După ceva vreme de urlete şi chinuri am cedat să ne mai zbatem caci am observat că e mai bine să ne conservăm energia. Apoi au început să vină falşii ajutători, oameni de bine, pe lângă noi să ne şoptească: frate, stai calm, că e plină pădurea de capcane. Mai sunt mulţi prinşi. Nu te zbate, că organizăm acuşica o acţiune de salvare în masă. Şi ne-am lăsat adormiţi.Şi pentru că au trecut anii ne-am obişnuit cu capcana, a venit acceptarea, a venit căderea. Şi oamenii de bine spuneau, e greu că sunteţi mulţi, nu avem resurse, să vă salvăm încă, dar până atunci am hotărât să va hranim. O să vă dăm câte o farfurie de mâncare la fiecare ca să mai rezistaţi. Şi noi ne-am bucurat că cineva ne aude, că cineva ne vede. Dar anii au trecut şi acum există o mulţime de oameni care umblă pe la cei prinşi în capcane cu hrană, medicamente, în sfârşit, ce-o mai fi nevoie. Iar noi din când în când revoltaţi, din capcana noastră cerem să se schimbe cei care plănuiesc acţiunea de salvare, pentru că nu dă rezultate. Şi vin alţii, şi alţii, şi noi alegem mereu pe cei care ne dau mâncarea mai bună, medicamentele mai multe şi îşi manifestă grija mai mare. Fără să înţelegem măcar o clipă că niciodată nu au dorit să ne elibereze. Şi am ajuns astfel în faza în care ne bucurăm că cel puţin capcana noastră e mai bună decât a vecinului, că porţia mea e mai mare şi chiar mai mult...am început să pretindem că de fapt chiar noi am ales să intrăm în laţ, că de fapt nici nu e chiar atât de rău şi ne amăgim că am putea scăpa oricând, doar că nu vrem. În această stare de spirit, cei care ne întind un blid de zamă ni se par salvatori ! Şi noi înşine ne-am sucit minţile ca să-i vedem astfel, doar ca să ne justificăm capitularea în faţa păcălelii. Dar să vedem ce titluri ne servesc salvatorii prin intermediul celor care ne aduc blidele de zamă:


"Veste bună pentru persoanele cu venituri mici....... Ar putea beneficia de ajutoare pentru încălzirea cu energie ....."
Deci credeţi-mă ! că privesc ca un tâmp şi nu văd vestea bună... în primul rând ea este doar o probabilitate " ar putea" . Dacă ar fi să dau într-adevăr o veste bună persoanelor cu venituri mici, aceasta ar fi înştiinţarea că nu vor mai exista venituri mici. Deci vă rog înţelegeţi că în situaţia în care ne aflăm singura veste care poate fi bună este eliberarea din capcană! nici o altă acţiune care ne ţine în continuare prinşi în laţ nu mai poate fi numită salvatoare. Ajutoarele pentru încăzire îseamnă menţinerea în laţ! Înseamnă dependenţa de cel care îmi dă ajutorul! Înseamnă minimizarea omului din capcană şi creşterea importanţei a cărăuşului de blide. De ce nu se măresc veniturile acelor persoane cu cuantumul ajutorului de încălzire care se doreşte a se da? Pentru ca asta înseamnă desfacerea laţului.

Să mai vedem un titlu: Pierderi economice însemnate în agricultură din cauza inundaţiilor..... 
Observaţi vă rog ce răsucire de concepte ! ce amestec de idei care luate separat înseamnă altceva dar puse împreună ne ameţesc. Deci au ajuns şi pierderile să fie economice! Pierdem dar nu oricum...noi pierdem economic. ca să nu fie dubii, o luăm ca la gramatică în şcoala generală: Cum sunt pierderile? - Economice !
Chiar dacă termenul "economic" înseamnă cheltuieli minime, cheltuieli reduse, agoniseală, pricopseală, care adună, el a ajuns totuşi să fie asociat cu o pierdere. Probabil  "Pierderile din economie",  ar fi fost mai potrivit, deşi se zbate în aceiaşi contradicţie de concepte, chiar dacă "economia naţională" este un termen general acceptat. Dar tocmai această acceptare generală este capcana care ne adoarme. În mod paradoxal toate "economiile" lumii au pierderi. Deci iată cum am ajuns să folosim un termen care iniţial am hotărât în dicţionar ca înseamnă cu cheltuieli minime, cu efort minimal, a devenit un termen care îl folosim într-un concept care exprimă mereu pierderi. Este o răsucire fantastică! Ca să nu mai spun că termenul de "economie" apare în DEX astfel:

ECONOMÍE, (2, 3economii, s.f. 1. Ansamblul activităților umane desfășurate în sfera producției, distribuției și consumului bunurilor materiale și serviciilor. ♦ Economie națională = totalitatea activităților și interdependențelor economice la nivel macro- și microeconomic, coordonat pe plan național prin mecanisme proprii de funcționare. Economie politică = știință a administrării unor resurse și mijloace limitate, care studiază, analizează și explică comportamentele umane legate de organizarea și utilizarea acestor resurse.Economie de schimb = economie în cadrul căreia produsele muncii iau cu precădere forma de mărfuri.


Deci este un termen, un concept pentru a da de înţeles că mă refer la un ansamblu de activităţi.În nici un caz nu poate economia să piardă ceva, pentru că nu este o entitate! este un termen.  Bine , dar totuşi cine a pierdut din ecuaţia asta?  Pai a putut să piardă unul sau mai mulţi agenţi economici care desfăşoară acele activităţi economice prevăzute în definiţia noastră. Agenţii economici există, ei sunt nişte entităţi care desfăşoară activităţi, ei cheltuie bani şi au venituri deci pot înregistra pierderi. Când mă refer la "economie" în ansamblul ei , ea nu este decât o sumă de cifre, care relevă o stare de fapt a unor agenţi.Economia nu poate pierde nimic, dar totuşi cumva, "pierderile economice" au ajuns să fie un termen de specialitate acceptat. Foarte păcălitor. Dar să vedem dacă titlul nostru ar deveni: "Unii agenţi economici din agricultură au pierderi ....." cum se mută centrul de greutate.Dacă iniţial era o treabă gravă care ne va afecta pe toţi, iată cum devine o problemă a unor agenţi economici deci nu prea mai este un titlu. Dar pot agenţii economici să piardă ceva ce nu aveau ei încă ? Adică dacă ai o sumă de bani în buzunar şi o pierzi pe stradă, e un adevăr acolo, dar putem folosii acelaşi cuvânt dacă cineva mi-ar promite un cadou sub forma de bani care ulterior nu îl mai primesc? pot eu să mai spun că am pierdut acei bani? Eu cred că acei agenţi nu puteau pierde decât sumele care le cheltuiseră deja. Dealtfel articolul precizează ca doar o pătrime din suma pierdută era asigurată. Şi cum eu nu cred că greii din agricultură se joacă cu recoltele fără asigurări, sunt aproape sigur, dar aici recunosc că este vorba doar de presupunerea mea, că acea pătrime care au primit-o ca despăgubiri este tocmai suma cheltuită de ei . Deci de fapt nu a pierdut nimeni nimic dar iată ce uşor avem o situaţie dintr-o dată, totul are o gravitate, căci ne e frică să nu cumva să nu ne mai primim blidul de zamă! Iar salvatorii noştrii ne amăgesc: staţi liniştiţi! nu încercaţi să vă desfaceţi laţul ! poate fi periculos! noi nu răspundem pentru cei care se desfac singuri! Aşteptaţi până organizăm noi salvarea voastră! Totul e sub control ! .

Hai că asta e faină! nici nu mi-am dat seama ce faină e: "Staţi liniştiţi! Totul e sub control!" HA!


Notă: am ales titluri pentru disecare datorită conceptelor care le ascund. Ele reflectă cel mai bine ceea ce am dorit să ilustrez şi nu are nici o legătură cu entităţile care l-au generat. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu